فروش هوشمندانه چیست! روش های فروش بیشتر کدامند؟
اگر میخواهید به نسل انفجاری فروش در این بازار اقتصادی وارد شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
از همین حالا خیالتان را راحت کنیم که خدمات کم خرج و ارزان باعث جذب مشتری نمیشود!
آنچه که باعث جذب مشتری میشود، ارزش خرید با توجه به خدمات با کیفیت است. توصیه ما به شما این است که از بازاریابی با قیمت بالا نترسید. برای برنده شدن در بازاریابی رقابتی باید ذهنیت بازاریابی داشته باشید. بدون شک ذهنیت بازاریابی، شما را به سمت فروش هوشمندانه هدایت میکند.
ذهنیت بازاریابی به معنای این است که به جای آنکه کاری کنید تا مشتری دوستتان داشته باشد، سعی کنید به شما اعتماد کند. اعتماد صدها قدم از دوست داشته شدن جلوتر است.
✅فروش هوشمندانه چیست؟
توصیه طلایی ما به شما این است که از روش باهوشترین بازاریابها درس بگیرید. شاید سادهترین راه باشد اما قطعاً نتایج شگفتانگیزی را به همراه دارد. شاید از دیدن تعداد زیادی از سازمانها و شرکتهایی که از راهبردهای بازاریابی مؤثر استفاده کردهاند، متعجب شوید. این شرکتها طیف گستردهای از سازمانهای چند میلیارد دلاری و چند ملیتی سهامی عام تا شرکتهای تک نفرهای که از اتاق خواب خانهها اداره میشوند، هستند. جدا از اندازه این شرکتها متوجه میشوید که مهمترین خصوصیات مشترک تمام این مجموعهها در مشتری مداری و داشتن ذهنیت بازاریابی خلاصه میشود. درواقع این شرکتها خدماتی ارزشمند و مرتبط با خواسته مشتریان را تولید میکنند.
11روش برای فروش بیشتر و جذب مشتری با قیمت بالا
قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ نقشه راه مشخصی وجود ندارد. اما با وجود این، ما قطبنما را به دست شما میدهیم تا بهتر بتوانید مسیرتان را پیدا کنید. همیشه قطبنما سمت اعتماد را نشانهگیری میکند. جذب اعتماد مشتریان با تضمین بهترین کیفیت و خدمات پس از فروش ایجاد میشود.
البته قبل از آن باید مطمئن شوید که میتوانید نیاز مشتری را برآورده کنید. در اینجا تا حدودی فروش هوشمندانه تعریف میشود. اما برای پیشی گرفتن از رقبا همچنان جاده پر پیچ و خمی در پیش است.
←از شناسایی مخاطبان هدفمند تا خلق مشتری
تا زمانی که مخاطب برای استفاده از خدماتتان احساس نیاز نکند، سراغی از شما نمیگیرد. این موضوع به سطح کیفیت محصول و یا خدمات شما مرتبط نیست. قبل از آنکه خدماتتان را در دنیای برندینگ مطرح کنید، باید مشتریانتان را بشناسید. البته راه دومی هم وجود دارد و آن ایجاد احساس نیاز در مشتریان احتمالی است. مشتریانی که سرزده وارد فروشگاه و یا وب سایتتان میشوند. این دسته از افراد در پی دریافت یک آمار سرانگشتی از خدمات شما هستند.
البته منطقی نیست که کلید بسازید و بعد از آن دوره بیفتید و به دنبال قفلی برای آن باشید. بهتره که از همان اول قفلی پیدا کنید و بعد کلیدی برای آن بسازید. اینکه برای مشتریانی که به دنبال خدمت به آنها هستید، محصولاتی بسازید و خدماتی ارائه دهید آسانتر از این است که برای محصولات و خدماتتان مشتری پیدا کنید.
←در بازاریابی خودخواهانه رفتار نکنید
لزومی ندارد که برای اثبات ارزش محصول و خدماتتان، مجموعه خود را به عنوان بهترین معرفی کنید. مخاطب امروزی به اندازه کافی دارای سواد رسانهای بسیار بالا است. در نتیجه با شنیدن عنوانهایی مانند بهترین، برترین، بنیانگذارترین، برگزیدهترین و مواردی از این قبیل به راحتی فریب تبلیغات تلهای را نمیخورد.
سعی کنید در بازاریابی رقابتی و فروش هوشمندانه منفعت مشتری را در اولویت قرار دهید. آنچه که در بازاریابی رقابتی حرف اول و آخر را میزند، مشتری مداری است. مشتری مداری به معنای ارائه راه حلها و فرصتهایی است که مشکلات مخاطبان را به بهترین شکل ممکن برطرف میکند. بدین ترتیب حتی تا حد بسیار زیادی مسیر بازاریابی با قیمت بالا هموارتر میشود.
←بازاریابی را با شعبده بازی اشتباه نگیرید
برای بازاریابی نیازی به تردستی نیست. برعکس هرچقدر که در بیان جزئیات محصول و خدماتتان صداقت به خرج دهید، اعتماد مخاطب را بیشتر جذب میکنید. در برخی اوقات احتمالاً قیمتتان را پایین میآورید، چون به شما میگویند قیمتهایتان خیلی بالاست. اما با وجود قیمتگذاری پایین، فرقی به حال فروشتان نمیکند. ما به شما میگوییم که وقت آن رسیده که ترفندهای دم دستی را کنار بگذارید. درواقع وقت آن رسیده که از تولید و ارائه خدمات متوسط برای افراد متوسط دست بکشید.
وقت آن رسیده که از التماس کردن به مردم برای اینکه مشتریتان شوند، دست بکشید. از گشتن به دنبال میانبرها دست بکشید. زمان آن رسیده که در مسیر حرفهای و ماندگار استمرار به خرج دهید. با روند این چنینی میتوانید به بازاریابی با قیمت بالا نگاه خوشبینانهای داشته باشید.
←حضور مستمر در رسانههای اجتماعی و تعامل با مخاطبان
تعامل مستمر با مشتریان از طریق حضور در رسانههای اجتماعی، راهکار مؤثری است. هتلی کوچک در مکانی زیبا واقع شده و دربرابر قدرت شرکتهای بزرگ از هوش آنلاین بهره میبرد. افزایش چشمگیر رزرو مستقیم اتاقها از وب سایت هتل، به جای رزرو از طریق آژانس مسافرتی، راهی مؤثر برای افزایش سوددهی است. مدل محتوای تبلیغاتی در این کسب و کار شامل وب سایت، خبرنامه ایمیلی و وبلاگ میشود. جذابیت بصری و تولید محتواهای ارزشمند که بازدیدکنندگان مجازی را به مسافران واقعی تبدیل میکند. شما هم میتوانید با بهرهگیری از ذهنیت بازاریابی آنلاین، با خلاقیت به سود زیاد برسید. تنها کافیست که هدف واضحی از فروش هوشمندانه در بازاریابی رقابتی داشته باشید.
←تأثیر بازاریابی مؤثر
برخورداری از دانش بازاریابی موثر، مستلزم شرکت در دورههای آموزش کسب و کار است. قاعدتاً اگر در دنیای اقتصاد امروز حرفهای نباشید، کم کم مجبور میشوید میدان را خالی کنید. آشنایی با راهکارهای برتر فروش در دورههای کسب و کار این امکان را در اختیارتان قرار میدهد تا با چشمان باز قدم بردارید. به یاد داشته باشید که با برداشتن هر قدم درست به افزایش فروش و بازاریابی با قیمت بالا نزدیکتر میشوید. ناگفته نماند که تأثیر بازاریابی خلاقانه حتی از بودجه بزرگترین شرکتها هم بیشتر است.
←روی کیفیت متمرکز شوید و نه قیمتگذاری
به هر اندازه که کیفیت محصولات و خدمات شما بیشتر باشد، به همان میزان دارای ارزش خرید بیشتری است. این ارزش خرید از سوی مشتریان به راحتی قابل درک است. زمانی که مخاطب بتواند به خدمات پشتیبانی شما دسترسی داشته باشد، به طور اتوماتیک رضایتمندی فرد حاصل میشود. در نتیجه نیازی نیست قیمت خدماتتان را پایین آورید تا افزایش فروش داشته باشید. محصول با کیفیت حتی با قیمت بالا نیز پرطرفدار است. پس نگران نباشید، محصول با کیفیت و با قیمت بالا تولید کنید. مطمئن باشید که خریداران واقعی صف میکشند.
←پیگیری خدمات رقبا
پیگیری خدمات رقبایتان چیزهای زیادی را به شما نشان میدهد. یکی اینکه چه محصولات و خدماتی را با چه قیمتی همراه با چه پکیجی در اختیار مخاطبان قرار میدهند! دوم اینکه شما برای ارائه محصولات قیمت بالا، چه آپشنهایی را میتوانید به مخاطبان ارائه دهید! چه ارزش یا پکیجی را میتوانید به خدماتتان اضافه کنید تا رضایت مشتری برآورده شود! ارزیابی چنین پرسشهایی سبب میشود، یک قدم بزرگ از سایر رقبا جلوتر باشید.
به یاد داشته باشید که شما تنها کسی نیستید که در این حوزه خاص فعالیت میکنید. چه بسا بسیاری از افراد در حوزههای مشابه شما فعالند و خدماتشان را با قیمتهای نجومی خاص در بازار عرضه میکنند. و این مورد یکی از حیاتی ترین روش های فروش بیشتر به حساب می آید.
←شناخت نیازهای اعلامنشده مشتری
شناخت نیازهای پنهان و اعلامنشده مشتریان یکی از کلیدهای موفقیت در فروش است. این نیازها اغلب توسط مشتری بیان نمیشوند ولی تأثیر زیادی بر تصمیمگیری آنها دارند.
مثال: مشتری که به دنبال یک خودروی ارزانقیمت است، علاوه بر قیمت پایین، به هزینههای نگهداری، کیفیت خدمات پس از فروش و حتی تصویری که در نگاه دیگران از خود میسازد، اهمیت میدهد. فروشندهای که این نیازها را درک کرده و در مکالمه به آنها اشاره میکند، میتواند تأثیر زیادی بر تصمیمگیری مشتری بگذارد.
←استفاده از تکنیکهای روانشناسی فروش
بهرهگیری از تکنیکهای روانشناسی فروش مانند ایجاد حس فوریت و نشان دادن ارزشهای اضافی محصول میتواند به افزایش فروش کمک کند.
مثال: ایجاد تخفیفهای محدود به زمان خاص یا ارائه محصولاتی که ویژگیهای منحصر به فردی دارند که نیازهای پنهان مشتریان را برآورده میکنند. مثلاً، بیان کنید که محصول شما نه تنها کیفیت بالایی دارد بلکه خدمات پس از فروش فوقالعادهای نیز ارائه میدهد که مشتری را از خرید محصول مطمئن میکند.
←محتوای متناسب با نیاز کاربر
تولید محتوای ارزشمند و مرتبط با نیازهای مخاطبان یکی از روشهای جذب مشتریان جدید است.
مثال: یک شرکت نرمافزاری میتواند وبلاگ خود را با مقالات آموزشی و ویدئوهایی که به حل مشکلات کاربران میپردازد، پر کند. این محتوا نه تنها به بهبود سئو سایت کمک میکند بلکه اعتماد کاربران را نیز جلب میکند و احتمال خرید را افزایش میدهد.
←استفاده از استراتژیهای تبلیغاتی موثر
انتخاب کانالهای تبلیغاتی مناسب و داشتن استراتژی تبلیغاتی قوی یکی از مهم ترین روش های فروش بیشتر که خیلی به شما کمک خواهد کرد!
مثال: یک فروشگاه آنلاین که از تبلیغات هدفمند در شبکههای اجتماعی استفاده میکند و پیامهای تبلیغاتی متناسب با مخاطبان هدف خود ایجاد میکند، میتواند نتایج بهتری از تبلیغات خود بگیرد. به عنوان مثال، تبلیغ کفشهای ورزشی در صفحات مرتبط با فیتنس و ورزشکاران میتواند فروش بیشتری ایجاد کند.
←از قیمتگذاری تا چانهزنی
تا حد امکان قیمتگذاری منصفانه و صحیح داشته باشید. به مراتب قیمت گذاری خارج از تعرفههای رایج، تواناییهای شما را زیر سوال میبرد. در نتیجه مجبور خواهید شد دلیل و مدرکهای بیشتری برای اثبات ارزش خدماتتان ارائه دهید. بدون شک یکی از عناصر تاثیرگذار بر تصمیم نهایی مشتری، قیمت گذاری است.
←خدمات پس از فروش متفاوت: تا آخر با مشتری ها بمایند!
بنابراین پیشنهاد میشود قبل از روبرویی با چنین عبارتهایی از قبل پاسخهایتان را حاضر کنید. برای نمونه بر ارزش و مزیتهای خدماتتان در مقایسه با سایر خدمات مشابه از سوی رقبا واقف باشید. علاوه بر آن میتوانید سایر آپشنهای موجود در کنار خدماتتان ارائه دهید. آپشنهایی مانند تضمین بهترین کیفیت، تضمین بهترین قیمت بازار، خدمات پس از فروش، گارانتی و پشتیبانی. بدین ترتیب دیگر جایی برای چانهزنی و یا تخفیفهای اجباری نیست. به یاد داشته باشید که بازاریابی با قیمت بالا با گسترش ایدهها حاصل میشود.