آینده خرده‌فروشی، شخصی‌سازی فوق‌العاده برای مشتریان است


 

چگونه شخصی‌سازی فوق‌العاده، آینده خرده‌فروشی را متحول می‌کند؟

امروزه مشتریان انتظار تجربیاتی سفارشی و گزینش شده را دارند و برندها باید در راستای ارائه خریدی باشند که شامل شخصی سازی فوق العاده و تجربیات مبتنی بر هوش مصنوعی است. در یک نظرسنجی سال 2022، Salesforce گزارش داد که 73 درصد از مشارکت کنندگان انتظار دارند که شرکت ها نیازها و انتظارات منحصر به فرد آنها را درک کنند و بیش از نیمی از آنها فکر می کنند که شرکت ها باید حتی آنها را پیش بینی کنند. نویسنده در این مقاله، سه مرحله تجارت الکترونیکی را معرفی می کند:

تجارت الکترونیک 1.0: افراد به دنبال کالا هستند

تجارت الکترونیک 2.0: کالاها به دنبال افراد هستند

تجارت الکترونیک 3.0: اتصال و ارتباط کالا با مردم

در تجارت الکترونیک 1. ، تجربه خرید عمدتاً تراکنش محور است و مصرف کنندگان تنها به دنبال خرید محصول مورد نیاز و کالای روزمره خود هستند. در تجارت الکترونیک 2. ، موتورهای توصیه و فید محصول شخصی سازی شده به مصرف کنندگان کمک می کنند تا محصولات مورد علاقه خود را کشف کنند. اما در تجارت الکترونیک نوع 3. ،که به عقیده نویسنده هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و آینده خرید به این روش بستگی دارد. خالقان و تولید کنندگان نقش اصلی را در اتصال و ارتباط  کالا با مردم ایفا خواهند کرد.

 

مشتریان امروزی انتظارات بالایی از تجربه خرید دارند. آنها می خواهند تجربه ای سفارشی و شخصی سازی شده ای تجربه کنند. به طوری که نیازها و ترجیحات آنها را برآورده کند. این امر برندها را ملزم می کند تا به سمت ارائه تجربه‌ی خریدی متفاوت که شامل شخصی سازی فوق العاده و تجربیات مبتنی بر هوش مصنوعی است گام بردارند.

در یک نظرسنجی سال 2022،طبق گزارش Salesforce 73 درصد از مشارکت کنندگان انتظار دارند که شرکت ها نیازها و انتظارات منحصر به فرد آنها را درک کنند و بیش از نیمی از آنها حتی انتظار دارند که شرکت‌ها بتواننند نیازهای آنها را پیش بینی کنند. برای رسیدن به یک دنیای واقعاً شخصی سازی شده، جایی که برندها، افراد و کالاها در تعامل نزدیک با یکدیگرهستند ، سه مرحله تجارت الکترونیکی وجود دارد که قبل از رسیدن به تجربه خرید نهایی باید آنها را بررسی کنیم.

 

تجارت الکترونیکی 1.0: در این نوع تجارت، افراد به دنبال کالا هستند

در حال حاضر جهان غرب در مرحله تجارت الکترونیکی 1.0 است که با تجربه خریدی تراکنش محور مشخص می شود که در آن مصرف کنندگان به دنبال محصولی هستند که تنها نیاز به خرید آن را دارند. خواه انتخاب شیر از فروشگاه مواد غذایی باشد یا یک جفت کفش ورزشی آنلاین. عمل جستجوی محصول در هر دو روش یکسان است. در حالی که وب سایت ها در طول زمان پیچیدگی و روش خرید بصورت آنلاین را توسعه داده اند، تجربه خرید اساسی تجارت الکترونیکی در دو دهه گذشته عمدتاً تغییر نکرده است.

در مقایسه با آسیا، تجربه تجارت الکترونیکی بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، در چین، چند سال پیش 80 درصد از خریدهای آنلاین با روش جستجو انجام  می شد وتنها 20 درصد توسط توصیه های محصولات مشابه هدایت می شد. در حالی که اکنون روش برعکس بهترین گزینه است و 80 درصد از خریدهای آنلاین توسط توصیه های محصول هدایت می شود. که باعث شکل گرفتن مرحله ی بعدی خرید می‌شود.

تجارت الکترونیک 2.0: کالایی که به دنبال شماست

در مرحله دوم تجارت الکترونیک، شاهد ظهور موتورهای خودکار پیشنهاد، توصیه محصولات مشابه و فیدهای محصول فوق العاده شخصی‌سازی‌شده هستیم. تصور کنید می‌خواهید برای خرید یک محصول خاص وارد سایت شوید، اما به جای آن با انبوه توصیه ‌های متنوع محصولات روبرو می‌شوید که حتی نمی‌دانستید وجود دارند یا به آن‌ها نیاز دارید.

توضیحات تکمیلی( product feedیک پلاگین است که به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات محصولات خود را در فرمت مورد نیاز Google برای نمایش در فروشگاه آنلاین آماده کنید.)

تصور کنید ساعت همکارتان را اسکن کنید و غرق شوید در انبوهی مقایسه محصول!

در دنیاى تجارت الکترونیک مرحله دوم ، کافیست عکسی از ساعت همکارتان را اسکن کنید تا با دنیایی بی‌پایان از مقایسه‌ی محصول روبرو شوید؛ همه با اقلام مشابه و بهترین قیمت‌ها! پلتفرم‌هایی مانند  (Taobao) غول تجارت الکترونیک چین، “علی بابا”، از پیشگامان این مرحله بودند. آن‌ها با ترکیب شخصی‌سازی، سرگرمی و جستجوی نامحدود، نحوه‌ی خرید و پرداخت مردم را دستخوش تغییر کرده‌اند و بی‌شک غرب هم به زودی از این قافله عقب نخواهد ماند.

شرکت‌هایی که به داده‌های خرید سطح SKU دسترسی دارند، مزیت قابل توجهی در ارائه تجربیات سفارشی دارند. در حال حاضر، تنها تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها دارای ترکیب کامل مورد نیاز برای موفقیت در این زمینه هستند. به عنوان مثال، کارت‌های اعتباری سنتی ممکن است بدانند که مصرف‌کنندگان کجا خرید می‌کنند، اما دقیقاً نمی‌دانند چه چیزهایی را می‌خرند؛ پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ممکن است بدانند که آیا مصرف‌کنندگان روی یک پیوند کلیک می‌کنند یا خیر، اما نمی‌دانند که خرید انجام شده است؛ و موتورهای جستجو ممکن است داده‌هایی ارائه دهند که منجر به خرید شوند، اما فاقد اختیار کامل و انتساب در فرایند خرید هستند.

در نهایت مسئله اعتماد مطرح می‌شود. به عنوان یک مصرف‌کننده، آیا هنگام جستجو برای یک محصول، واقعاً نتایج منصفانه و متناسب  که بر اساس نیاز ما طراحی شده است را مشاهده می‌کنم، یا محتوای تبلیغاتی و الگوریتم‌هایی را می‌بینم که لینک‌ها را برای درآمد تبلیغاتی بهینه می‌کنند؟ در همین حال، خرده‌فروشان هزینه‌های خود را برای رقابت نسیت به جایگاه شماره یک افزایش می‌دهند. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که طبق Statista در سال 2023 52 میلیارد دلار صرف شبکه‌های رسانه‌ای خرده‌فروشی خواهد شد.

تجارت الکترونیک نوع 3.0: اتصال و ارتباط کالا با مردم

اگر مرحله اول تجارت الکترونیکی را به روش جستجو در مرورگرها و مرحله دوم شخصی‌سازی محصولات در نظربگیریم ، مرحله سوم به خالقان و تولیدکنندگان اختصاص دارد. در حالی که اقتصاد خالقان امروز زنده و پررونق است، هنوز به پتانسیل کامل خود نرسیده است. امروزه، خرده‌فروشان و فروشگاه‌ها هنوز واسطه‌های اصلی بین مردم و محصولات هستند، اگرچه غرق در کمچین های هزینه بر اینفلوئسنرها شده‌اند.

برندهایی مانند Burberry ، فروشگاه‌های فیزیکی آینده را با عناصر تعاملی اجتماعی بیشتر برای مصرف‌کنندگان بازآفرینی می‌کنند، در حالی که دیگر برندها مانند برند محصولات آرایشی لانکوم به دنبال گسترش مخاطبان خود با همکاری با اینفلوئنسرها مانند امیلی چمبرلین هستند. در آینده، برندها و فروشگاه‌ها بخشی از این ترکیب خواهند بود، اما خالقان و تولیدکنندگان به عنوان بازیگران کلیدی در اتصال کالاها و مردم پیشگام خواهند شد تا شیوه خرید فعلی را که مبتنی بر معاملات است به تجربیات معنادارتر، مرتبط‌تر و سرگرم‌کننده‌تری تبدیل کنند.

بر اساس گزارش اخیر Klarna در مورد آینده خرده‌فروشی، 26 درصد از نسل‌های Z و میلنیال آمریکایی آینده‌ای را تصور می‌کنند که تجربه خرید به قدری سفارشی‌سازی شده و توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود که اگر نخواهند اصلاً نیازی به خرید ندارند. هوش مصنوعی ترجیحات، سلیقه‌ها و خواسته‌های منحصر به فرد آنها را با چنان دقتی درک می‌کند که می‌تواند به صورت خودکار فرآیند کشف و خرید را طی کند. در آینده، اکوسیستمی همانند این طرح با خالقان محتوا و اشکال مختلف رسانه ترکیب خواهد شد تا محصولات را به روش‌های لذت‌بخش‌تر برجسته کرده و تجربه خرید کلی را روان‌تر کند.

هنگامی که به تجارت الکترونیکی 3.0 برسیم، الهام و اشتیاق یک خرید دیگر از روند پرداخت و تراکنش جدا نخواهد بود. موتورهای توصیه مبتنی بر هوش مصنوعی که با داده‌های سطح SKU تغذیه می‌شوند، فرصت‌های بی‌نظیری را برای تعامل بین مصرف‌کنندگان، خرده‌فروشان، خالقان و محصولات خود ایجاد خواهند کرد. شرکت‌هایی که این روندها را پذیرفته و در فناوری‌های مناسب سرمایه‌گذاری می‌کنند،خود را برای موفقیت های روزافزون آماده می‌کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *